Európát és Ázsiát köti össze a világ leghosszabb, vadonatúj függőhídja
Törökország elnöke, Dél-Korea miniszterelnöke és más tisztviselők márciusban avatták fel a Dardanellák-szoroson azt a hatalmas függőhidat, amely a kulcsfontosságú vízi út felett köti össze Európa és Ázsia partjait, tudósított az AP.
A tornyai közötti 2.023 méteres fesztávval az „1915-ös Canakkale-híd” a világ leghosszabb függőhídjává válik – mondta Recep Tayyip Erdogan török elnök.
Az óriás Gelibolu városa, amely Törökország északnyugati Canakkale tartományának európai oldalán található és az ázsiai oldalon lévő Lapseki között épült. A híd lehetővé teszi, hogy az utazók mindössze hat perc alatt átkeljenek a Dardanellákon – amely összeköti az Égei-tengert a Márvány-tengerrel –, szemben a korábbi másfél órás kompúttal – mondta az elnök.
„Törökország megelőzte Japánt, amely eddig a világ leghosszabb hídjával rendelkezett a középső fesztávolság tekintetében és megszerezte az első helyet” – mondta Erdogan az avatóünnepségen.
Az avatást éppen akkorra időzítették, hogy egybeessen Törökország első világháborús, a Dardanellákat támadó brit és francia flotta felett aratott haditengerészeti győzelmének 107. évfordulójával. A hadjárat kudarca a szerencsétlenül végzősött 1915-ös partraszálláshoz vezetett a Gallipoli-félszigeten, amelyben a Nagy-Britannia és Franciaország által képviselt szövetséges haderők, valamint Ausztrália és Új-Zéland csapatai vettek részt.
„Az 1915-ös Canakkale-híd a konfliktusokat maga mögött hagyja és híd lesz Kelet és Nyugat között, a béke és a jólét új korszakát indítja el” – mondta Kim Boo-kyum dél-koreai miniszterelnök az ünnepségen, utalva a Canakkale régió történelmi hátterére.
A török és dél-koreai vállalatok konzorciuma által épített híd a Törökország és Dél-Korea közötti kapcsolatokat is erősíti – mondta Kim.
Az „1915-ös Canakkale-híd” építése 2,5 milliárd euróba került, de Törökország évente 415 millió eurót takarít meg az üzemanyag-fogyasztás és a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése révén – mondta Erdogan. Bejelentette továbbá, hogy a hídpénz 200 török líra (13,60 dollár) lesz.
Az építmény méretei számos szimbolikát hordoznak. A 2.023 méteres középső fesztáv a 2023-as év előtti tisztelgés, amikor is Törökország az Oszmán Birodalom összeomlása után a Török Köztársaság megalakulásának századik évfordulóját ünnepli – mondta Erdogan. A híd tornyainak magassága 318 méter, ami március 18-ára utal, amikor Törökország a gallipoli tengeri és szárazföldi csatákban elesett katonákra emlékezik.
Az első világháborús gallipoli hadjárat célja a Földközi-tengertől a Dardanellákon keresztül Isztambulig tartó haditengerészeti útvonal biztosítása volt, valamint az Oszmán Birodalom kivonása a háborúból.
Az 1915. április 25-i gallipoli partraszállás a heves, nyolc hónapig tartó véres harcok kezdetét jelentette. Körülbelül 44.000 szövetséges és 86.000 oszmán katona halt meg a térségben.

Érdemes elolvasniMegkapta az építési engedélyeket az új Közlekedési Múzeum
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Szabályosan élt Magyarországon az afgán diák, mégis kiutasították
Régi magyar megszólítások és köszönések, ahogy ma már ritkán hallani őket
Tényleg egy magyar királyról mintázták Lancelot lovagot? Egy izgalmas történelmi párhuzam
Csillagközi látogató lépett be a Naprendszerbe
Megnyílt Budapest első élelmiszer-outletje
Omladozik az egri vár másolata – a rendkívüli haditettről forgatott hatalmas sikerű film helyszínén jártunk